Rebecca Reis

Diplomerad yogalärare
Certifierad postural tränare
Diplomerad kinesiolog
Certifierad NeuroKinetic Therapy (NKT) Practitioner
Completion Process Certified Practitioner (CPCP)

Grundare av Postural Yoga

– en unik träningsform som vuxit fram ur Yoga och Postural terapi

Augusti 2015, 2 veckor innan jag startade med Postural Yoga
Augusti 2018

Min resa

Jag kom i kontakt med Postural Terapi hösten 2015. I fler år hade jag haft problem med en höft, stumma vader och andra hade vid flertal tillfällen påpekat min dåliga hållning. Jag hade även fått diagnosen hypotyreos, låg ämnesomsättning, och trots mediciner kände jag mig ofta låg och nedstämd.

Vad jag inte visste då, när jag fick mitt första träningsprogram i Postural Terapi, var hur dessa till synes lätta övningar skulle kunna ge en sådan kraftfull effekt och påverka min kropp på ett sätt som jag endast trodde var möjligt vid hårt fysiskt arbete. Redan efter första veckan hade min hållning förbättras – men den största förändringen skedde, till min stora förvåning, mentalt. Redan samma höst tog jag in Postural terapin i min Yoga och så var Postural Yogan född.

Jag brinner för Postural Yoga eftersom jag ser hur djup kopplingen är mellan fysisk och psykisk hälsa. Jag började jobba med andlig och mental coaching men insåg snabbt att hållning, för mig liksom för många av mina kunder, är en nyckel till att verkligen kunna öppna upp, känna sig stolt och kunna älska sig själv. Postural Yoga har varit en viktig del i mitt eget läkande – i dag har jag varit friskförklarad och fri från mediciner i 7 år!

Varför Postural Yoga?

Postural Yoga är en utveckling av Postural terapi, som i sin tur bygger på en kombination av den amerikanska Egosque-metoden, osteopati, alexanderteknik, feldenkrais terapi, rolfing och Tom Myers anatomy trains.

I Postural Yoga handlar hållning inte om de klassiska hållningstipsen så som “sträck på dig”, “håll in magen” och “bak med axlarna”, utan istället om att, genom till synes lätta övningar, aktivera hållningssystemet som naturligt ska resa upp kroppen – av sig själv och utan att du tänker på det. Faktum är, att om du tänker hållning kommer du att aktivera fel muskler.

Hållnigssystemet är en kedja av muskler som i första hand är till för att hålla dig upprätt mot gravitationens tryck, med minsta möjliga energiarbete och belastning på kroppens leder.

Om hållningskedjan av någon anledning inte fungerar, kommer din kropp att kompensera genom att använda ytligare och mer energikrävande rörelsemuskler för att hålla dig upprätt. Dessa muskler får således inte chans att vila och återhämta sig och blir då korta, stela och skapar mer tryck på din kropps leder. Detta är den främsta orsaken till smärta, stelhet och att dina leder slits.

Varför tappar vi kontakten med hållningskedjan? Stress är den absolut största anledningen till att hållningssystemet inaktiveras. När kroppen förbereder sig för att fly eller fäktas (fight or flight) kopplas de mer kraftfulla och ytliga musklerna på och hållningsmusklerna av.

Men vad många inte vet, är att hållning även direkt påverkar stressnivåerna i kroppen. En amerikansk studie från 2012 visar att, redan efter två minuter i en krum position, så har stressnivåerna i kroppen ökat med 15 procent. Medan stressnivåerna istället minskat med hela 25 procent på samma tid i en stolt och öppen hållning.

Postural Yoga tar dig ur denna negativa spiral där en dålig hållning ökar dina stressnivåer som i sin tur försämrar din hållning, som i sin tur ökar stressnivåerna…

Postural Yoga förbättrar din hållning och släpper på emotionella blockeringar – vilket ger minskad stress och ökad livskvalite”
 

Lätta övningar
med kraftfull effekt

Eftersom naturlig hållning inte är viljestyrd och eftersom stress kopplar ur hållningssystemet läggs fokus på att, i kontrollerat och lugnt tempo, utföra till synes lätta övningar som av sig självt aktiverar ditt hållningssystem.

Det handlar inte om att “styrketräna” hållningsmusklerna, utan att få dem att aktiveras av sig självt. Detta i fas med andetaget, andetaget är viktigt eftersom stress får dig att toppandas. Genom att istället djupandas med diafragman, som är en del av hållningskedjan, kan du hjälpa kroppen att lättare aktivera rätt muskler och minska stressen i kroppen. I Postural Yoga varvar du dessa påkopplade övningar tillsammans med övningar som både direkt och indirekt släpper på stela muskler som kompenserat för hållningsmusklerna.

I soft-passen ligger fokus på att balansera din kropps alla leder och få dem i rätt position. Soft är den skonsammaste formen av träning och passar de allra flesta. Därför kan du utöva dessa övningar även om du har skador eller har ont. Du lär först din kropp att använda rätt muskler när du är stilla och i vila för att att sedan i flow-passen lära din kropp att jobba rätt även i rörelse och när du tar i mer. Målet är att få din kropp att återfå dess naturliga balans mellan de ytliga rörelsemusklerna och de djupare hållningsmusklerna.

Sommaren 2010
Sommaren 2018

Vilka problem kan Postural Yoga hjälpa dig med?

  • Lågt självförtroende

  • Stress

  • Depression

  • Sömnproblem

  • Trötthet/låg energi

  • Låg ämnesomsättning

  • Huvudvärk/migrän

  • Axelproblematik

  • Nacksmärta

  • Frozen shoulder

  • Musarm

  • Karpaltunnelsyndrom

  • Ryggsmärta

  • Skolios

  • Ländryggsproblematik

  • Diskbråck

  • Artros

  • Bäckenobalanser

  • Foglossning

  • Hopparknä

  • Löparknä

  • Knäproblematik

  • Hälsporre

  • Hallux valgus

Hör av dig till mig om du har besvär som inte står med på listan!

*Observera att Postural Yoga Online är gruppträning med generellt balanserande övningar för att förbättra de vanligaste hållningsfel jag ser när jag arbetar med mina kunder.  Har du svår smärtproblematik rekommenderar jag att dig att du väljer VIP-paketet för att få individanpassad hjälp parallellt med gruppträningen.